Essays about: "märkesvaror"

Showing result 6 - 10 of 13 essays containing the word märkesvaror.

  1. 6. Food traceability system for Swedish origin food items : an assessment of the application “våga fråga - få en bonde på köpet” from a farmer perspective

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Maria Fridholm; [2014]
    Keywords : Bonde På Köpet; brand; LRF; traceability; Swedish origin;

    Abstract : In June 2013 a debate concerning the consumers’ right to a label of origin on food packages was held in the Swedish parliament (www, Riksdagen, 2014). The debate was sparked by some food scandals where labelling was falsely used, claiming something that was not true – the horse-meat scandal, frozen strawberries infected by Hepatitis A, pork sold as beef, etc. READ MORE

  2. 7. EMV-utvecklingens effekter på mjölkproducenterna : förklaringar utifrån nyinstitutionalistisk teori

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Anna Berge; Charlotte Larsson; [2013]
    Keywords : EMV; mjölk; mjölkproducent; mjölkleverantör; mejeri; dagligvaruhandel; vertikal integration; agentteori; transaktionskostnadsteori; transaktionsspecifika investeringar;

    Abstract : Utvecklingen av egna märkesvaror (EMV) är i framfart i dagligvarubranschen och trenden ser ut att hålla i sig. Denna utveckling har hittills inte varit så framträdande inom just mejeribranschen. Sedan början av 2000-talet har EMV-mejeriprodukterna ökat, då mejerier har gått med på att tillverka EMV-mejeriprodukter åt dagligvaruhandeln. READ MORE

  3. 8. Egna märkesvaror : ICAs olika emv

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Mikaela Nilsson; Louise Sköldberg; [2013]
    Keywords : EMV; LMV; lojalitet; varumärke; konsument; kvalitet;

    Abstract : På dagens livsmedelsmarknad blir innovation och utveckling allt mer aktuellt när kunderna ställer högre och högre krav på livsmedelsbutikerna. När kraven blir högre använder sig företagen av olika strategier, att nischa sig är ett alternativ för att uppfylla kundernas krav. READ MORE

  4. 9. Samarbetet mellan leverantör och dagligvaruhandel vid tillverkning av EMV : en studie av EMV på den svenska mejerimarknaden

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Annika Svennung; [2008]
    Keywords : egna märkesvaror; mejeri; dagligvaruhandel; kontrakt;

    Abstract : Dagligvaruhandeln befinner sig i en hård konkurrenssituation. Det gäller att locka konsumenter till kedjornas butiker, och framförallt få dem att bli trogna kunder. Detta har lett till att livsmedelskedjorna antagit ett antal strategier för att stärka konkurrensförmågan. En av dessa är EMV, Egna Märkesvaror. READ MORE

  5. 10. Resursutnyttjande inom strategiska allianser : en studie av samarbetet mellan Milko, Skånemejerier och Valio

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Sofie Eriksson; [2006]
    Keywords : strategisk allians; mejeri; kooperativ; Milko; Skånemejerier; Valio;

    Abstract : Syftet med denna uppsats är att med användande av Resource-Based Theory fastställa hur mejeriföretag kan koordinera sitt resursutnyttjande via stategiska allianser så att de kan stärka sina marknadspositioner på sina hemmamarknader. Bakgrunden är de förändringar som sker inom den svenska mejeribranschen, och det samarbete som diskuteras mellan Milko, Valio och Skånemejerier. READ MORE