Essays about: "naturlek"
Showing result 1 - 5 of 11 essays containing the word naturlek.
-
1. Skogslekplatsen : ett idéförslag för en lekmiljö i Hammarbyskogen
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : Med förtätning av städer riskerar grönområden att minska i storlek och antal. Det kan leda till sämre förutsättningar för barns lek, vilket kan påverka deras hälsa och utveckling negativt. Att vistas eller leka i naturen har visats sig ha flera positiva effekter. READ MORE
-
2. Lekotopen Fågelriket : ett gestaltningsförslag i Järfälla
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : När man vistas i naturen, framförallt under barndomen, skapar man en relation till den. En tidig och nära relation till naturen leder till att man värderar naturen högre och engagerar sig i miljöfrågor, vilket kan vara positivt i arbetet för att skapa ett hållbart samhälle. READ MORE
-
3. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). READ MORE
-
4. Lek i natur : ett gestaltningsförslag till en lekmiljö vid Möckelsnäs trädgård och kulturcentrum
University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Abstract : Allt fler människor förlorar kontakt med naturen med minskad hälsa och välbefinnande som följd. Det finns dock flera fördelar med att vistas i naturmiljöer, till exempel blir barns lek mer mångsidig och mer fysisk aktivitet sker. READ MORE
-
5. Lek för alla : ett idéförslag för inkluderande lek vid Lundbyparken i Örebro
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : De flesta lekplatser som finns idag är inte utformade för att barn med och utan funktionsnedsättningar kan göra lekaktiviteter tillsammans eftersom det saknas riktlinjer. Planerare, landskapsarkitekter och andra designers saknar kännedom i hur man gestaltar inkluderande lekmiljöer som bidrar till gemensamma lekupplevelser för alla individer. READ MORE