Charterer’s Liability for Unsafe Ports - A Comparison of English and Scandinavian Law
Abstract: Med ofta stora summor involverade i ärenden relaterade till osäkra hamnar är det av stort intresse för både redaren och befraktaren att etablera deras respektive risk de har under en resa. Den här uppsatsen behandlar relationen mellan redaren och befraktaren då redaren har åsamkats skada på grund av en osäker hamn. Frågan är till vilken grad det är möjligt att hålla befraktaren ansvarig för en sådan skada. Uppsatsen kommer behandla både engelsk och skandinavisk rätt, och det kommer vara möjligt att jämföra de båda rättssystemen. Utgångspunkten är kontraktet mellan de två parterna, även kallat certepartiet, där det kan vara reglerat vilken part som skall hållas ansvarig för skador på grund av en osäker hamn. Det är dock väldigt sällan som det är rättframt, och det beror på vilken typ av certeparti samt om densamma blir tolkad under engelsk eller skandinavisk rätt. Bestämmelserna gällande olika typer av garantier avhandlas i samband med certepartierna. Vidare kommer de olika egenskaperna av själva hamnen noggrant att gås igenom, det vill säga, vilka element som är nödvändiga för att en hamn skall anses vara osäker. Under engelsk rätt finns det många olika exempel av olika faror, både fysiska och politiska, medan det i skandinavisk rätt är mer generellt reglerat. Även undantag, så som oväntade och onormala händelser, liksom kaptenens skyldighet att undvika vissa faror, analyseras. Under skandinavisk rätt utreds konceptet oaktsamhet då detta är den användbara principen i skandinaviska länder. Avslutningsvis utreds även omfattningen av ansvaret, det vill säga vilka kostnader som är möjliga att kräva mot befraktaren om han anses skyldig.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)