Fantasi på förskolegården : en studie av utemiljöns roll vid fantasilek

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Det finns forskning om barns lek i utomhusmiljö, men fantasileken som anses viktig för barns utveckling i förskoleåldern är särskilt lite studerad. Målet med examensarbetet är att utforska betydelsen av en förskolas utemiljö utifrån dess inverkan på barnens lek och att som blivande landskapsarkitekt vinna större förståelse för lekmiljöers utvecklingsmöjligheter. Syftet med studien är att undersöka vilken roll utemiljön har för barnens lek på förskolegården med särskilt fokus på den fysiska miljöns betydelse för fantasin så som det kommer till uttryck i fantasilek. Följande frågeställningar har väglett det arbete som ska presenteras; Vilka platser/element använder barn i fantasilek? Vilka typer av fantasilek återfinns i förskolans utemiljö? Vilken betydelse får naturmiljö och naturelement i leken? Teori och tidigare forskning ligger till grund för ett fältarbete som genomförts på en förskola i Malmö. Barn mellan fyra till sex år har studerats genom observation och gåtur. Resultatet beskriver fantasilekens utbredning över utemiljöns och naturens roll i dess utveckling. Resultaten visar betydelsen av naturens element t ex vatten, kullar och buskage och hur den fysiska utemiljöns struktur och specifika egenskaper skapar goda förutsättningar för barnen att använda sin fantasi.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)