Managing Change in the Recording Industry : response measures to the impact of downloading

University essay from Internationella Handelshögskolan

Abstract: Sedan 2001 har skivindustrin förlorat en tredjedel av sin totala försäljning och framtiden för musikkonsumering är näst intill dagligen debatterad i media. På ena sidan finner man förespråkare för fri nedladdning och fildelning över Internet, medan den andra sidan består av artister och skivbolag som förklarar att man inte kan klara sig utan intäkter för musiken som produceras. Ett försenat lagförslag, ämnat att träda i kraft i juli 2005, som skulle förbjuda nedladdning av otillåtet material på Internet behandlas just nu av riksdagen. Framtiden är oviss, men det råder inga tvivel om att musikindustrin just nu undergår stora förändringar. Syftet och avsikten med den här uppsatsen är att undersöka hur stora skivbolag i Sverige hanterar de omvärldsförändringar som skett till följd av nedladdning över Internet. Vårt fokus ligger på strategiska val, aktiviteter och organisatoriska förändingar som implementeras av ledningsgrupperna på respektive företag. Vi har använt oss av tidigare studier och teorier inom strategi och change management som en plattform för att analysera företagens aktiviteter och inställning till nedladdningsfeno-menet sedan problemet identifierades. På deras respektive huvudkontor i Stockholm intervjuade vi representanter från de tre största skivbolagen i Sverige; EMI, Universal Music och Sony BMG. Datan som samlades in baserades på de frågor vi formulerat med hänvisningar till olika delar av managementteorin som behandlar diskontinuerlig förändring. En slutsats som vi dragit är att skivbolagen reagerat för sent för att till fullo ta tillvara på möjligheterna som musikdistribution over Internet trots allt besitter. Anledningarna är många, men deras relativt statiska strukturer och det faktum att man varit fast i gamla mönster är en stor del av förklaringen. Trots att man från skivbolagens sida reagerade ganska sent på förändringen så har man nu hunnit i kapp utvecklingen avsevärt och efter att ha tagit många strategiska steg på rätt väg är man nu till en större utsträckning förberedd att möta framtida behov. Den här uppsatsen innehåller mer detaljer och specifika element av deras strategiska respons, bland annat personalbyten, tydligare omvärldsanalyser och strategiförändringar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)