Inventering av tre skolgårdar i Uppsala : med fysisk aktivitet i fokus

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Skollagen idag ställer inga krav på den fysiska utemiljön på skolorna. Då barnen i Sverige blir allt mer stillasittande och då hälften av dagens fysiska aktivitet för barn sker under skoldagen är det viktigt att skolgårdarna, i så stor utsträckning som möjligt, uppmuntrar till fysisk aktivitet. Syftet med uppsatsen var att inventera tre skolgårdar i Uppsala och jämföra deras innehåll mot vad litteraturen säger om fysisk aktivitet. Målet var att ta reda på vad som är en aktiverande miljö för barn och om de tre skolgårdarna har de inslag som behövs enligt litteraturen. Mitt arbete grundades på inventeringar och intervjuer med lärare på de aktuella skolorna. Två av de tre skolorna valdes utifrån deras läge i staden. En skola i innerstaden och en i utkanten av staden. Detta på grund av att skolor i innerstaden ofta har små skolgårdar med mycket hårdgjord yta. Den tredje skolan som valdes var en friskola belägen i ett bostadsområde. Friskolor anläggs ofta på platser där det från början inte var tänkt att en skola skulle vara vilket ofta leder till små och fattiga skolgårdar. Inventeringen grundades på olika kriterier som enligt litteraturen om fysisk aktivitet skapar bra förutsättningar för lek och aktivitet. De olika kriterierna var grönytor, hårdgjorda ytor, aktivitetsytor, kuperad mark, skyddad plats, sandytor, naturmark, rumslighet och storlek på skolgården. Utrustning av olika slag var inte en del av inventeringen. Skolgårdarna varierade mycket, endast en av de tre skolgårdarna innehöll alla de kriterier som enligt litteraturen uppmuntrar till fysisk aktivitet. Det var skolan med störst yta och som låg i anknytning till naturområden. Här hade barnen stora ytor att röra sig på och ett stort utbud av variation i miljön. De områden som uppskattades mest bland barnen på alla skolor, där de tyckte om att leka mest, var natur- och grönområden. Alla skolgårdar innehöll inte naturinslag men lek och aktivitet pågick även där. De olika kriteriernas betydelse kan diskuteras länge, hur stor inverkan de har på barns aktivitet på rasten. Barn är anpassningsbara och hittar nya sätt att leka och aktivera sig på i den miljö de befinner sig, men aktiviteten blir inte lika allsidig på en skolgård med litet utbud och lite variation i miljön.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)