Förskolegårdens utformning och dess betydelse för barns lek och lärande

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Syftet med detta kandidatexamensarbete är att uppmärksamma och skapa en bättre förståelse för hur förskolegårdars utformning påverkar barns möjlighet till lek och lärande. Största delen av uppsatsen utgörs av en litteraturstudie där vi studerat hur en pedagogisk utemiljö kan se ut och vilken betydelse utformningen och vegetationen på förskolegården har för lek och lärande. Vi har även tittat närmare på utformningens olika element för att kunna konstatera vilka delar som är särskilt betydelsefulla i barns utemiljöer. Uppsatsen innehåller även en fallstudie som baseras på observationer och informella intervjuer som genomförts på Uddens förskola i Trelleborg där vi kopplat resultatet från den teoretiska litteraturstudien till praktiken. Genom detta har vi konstaterat vilka värden och brister som finns i förskolans utemiljö samt diskuterat förskolegårdens utvecklingspotential. Genom våra studier har vi konstaterat att leken är viktig för förskolebarns lärande och utveckling. En välutformad lekmiljö lotsar leken och bidrar till barnets lärande och utveckling. Det är viktigt att förskolegården är en plats där barnen känner sig trygga och kan hitta sina egna platser. Därför bör förskolans utemiljö vara tillräckligt rymlig och utformad för att innehålla en variationsrikedom med rumsligheter och zoner för såväl självstyrda, snabba och vilda lekar, pedagogiska moment och stillhet samt lugna och sinnliga upplevelser för återhämtning. Ett särskilt betydelsefullt inslag i utformningen har visat sig vara vegetation och naturinslag av olika karaktär. Andra viktiga element i utformningen som bidrar till en pedagogisk verksamhet och stimulerar barns lek och inlärning är bland annat odling, vatten, djur, topografiska skillnader, en variation i markmaterialet samt olika typer av lekredskap.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)