Next Generation Marking on Tools

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Jenny Hansson; Kajsa Salgård; [2014]

Keywords: ;

Abstract: En logotyp och annan produktmärkning återspeglar en produkts identitet. AB Sandvik Coromantär ett internationellt företag med produktionsanläggningar i alla världsdelar och har som mål attderas logotyp ska finnas på alla tillverkade produkter. Idag sker produktmärkningen medtampongtryck, etikettering samt laser. Tampongtryck brister i kvalitet och därmed blirsäkerställandet av en upprepad och säker process problematiskt vilket är fundamentalt i ABSandviks Coromants produktion.Syftet och målet med projektet har varit att analysera den nuvarande metoden för märkning avlogotyp och text på AB Sandvik Coromants verktyg och om möjligt föreslå en ny lösning baseradpå information som genererats genom produktutvecklingsprocessen. Projektet har planerats medThe Mechanical Design Process av Ullman som riktlinje. Från en kartläggning av tillgängligamärkmetoder valdes tre metoder att arbete vidare med; bläckstråleskrivning, etiketter och gravyrinnefattande färgfyllnad. Verktyg skickades till leverantörerna för att göra prototyper därlogotypen märkts med de tre metoderna. Resultaten visade begränsningar gällande gravyr.Bläckstråle gav bra resultat men kräver ytterligare undersökningar gällande villkoren förgenomförandet. En visuell designutvärdering och tester avseende mekaniska egenskapergenomfördes gällande prototyperna. De mekaniska egenskaperna innefattade olje- ochnötningsbeständighet. Prototyperna påverkades inte av oljan förutom laminatet på den nyaetikettdesignen som visade sig reagera med oljan. Den nya etikettdesignen klaradenötningstesterna bäst, med undantag för de nedsänkta logotyper som inte påverkades alls. Allaprototyperna erhöll bättre resultat gällande nötning jämfört med befintliga märkmetoder.Efter testerna genomfördes en industrialisering där parametrar såsom produktionskostnad,automationsmöjligheter, variationsmöjligheter och service jämfördes. Produktionskostnad förGravering visade sig vara hög, medan Bläckstråle och Ny etikettdesign hade en oförändradproduktionskostnad jämfört med de befintliga märkmetoderna. Baserat på de resultat som erhållitsunder projektet är rekommendationen att implementera Ny etikettdesign samt Bläckstråle. Måletuppnåddes och AB Sandvik Coromant skulle förslagsvis behöva undersöka bläckstråleteknikenytterligare och ersätta laminatet på etiketterna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)