Norrskensturism utan norrsken: Gästförväntningar och alternativa upplevelser

University essay from Luleå/Department of Arts, Communication and Education

Author: Naoko Eshima; [2015]

Keywords: Upplevelse; norrsken; norrskensturism; turism;

Abstract: Idag använder vi ofta ordet ”Upplevelse”. Vi lever i Upplevelsesamhället där den mest attraktiva produkten är upplevelse. Turism räknas i en del av det där turister förväntar sig på minnesvärda upplevelser. Under de sista 10 åren har Norrskensturism har blommat upp i norra delen av nordiska länder. Men norrsken är ett naturfenomen. Människor kan inte styra detta. Det finns inga garantier att se dem. Uppsatsens syfte är därför att ta reda på hur vi kan skapa en extraordinär upplevelse med hjälp av upplevelseproduktionsperspektiv. Jag har begränsat studiens område på Kiruna kommun (Kiruna Lappland).

Studien har visat att de flesta av besökare i Kiruna Lappland förväntar sig att se norrsken. Dessutom har aktivitetsföretagen som kör norrskens turer oftast ingen plan för dålig förutsättning för norrskensskådning pga väder och/eller solaktivitet. Eftersom människor inte kan styra naturfenomen behöver företagen vara beredd på alternativa upplevelser för deras gäster. Sådana upplevelser bör vara en oväntad upplevelse där den berör gästen. Dessutom bör den engagera gästen aktivt eftersom norrskenstur oftast blir en passiv estetisk upplevelse.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)