"En sak undrar jag, hur bonden får sina pengar" : barns föreställningar om lantbruket

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Author: Matilda Gunnarsson; [2012]

Keywords: Barn; lantbruk; föreställningar;

Abstract: Denna uppsats handlar om stads- och landsbygdsbarns föreställningar om lantbruket. Studien är av kvalitativ ansats och empirin har samlats in med hjälp av gruppintervjuer med 37 barn i årskurs 1-2 i Skåne, på en landsbygdsskola och en stadsskola. I uppsatsen analyserar jag barnens berättelser om lantbruket och lantbrukets produkter. Mina slutsatser visar att stadsbarnen har lärt sig vad de kan om lantbruket i skolan, genom klassrumsundervisning men också genom studiebesök. Barnen i stadsskolan hade väldigt likartade berättelser om lantbruket, medan barnen på landsbygdsskolan hade betydligt mer varierande upplevelser och kunskaper. De barn som var uppväxta på gård som gick i skolan på landsbygden hade praktiska erfarenheter av lantbruket medan de som inte hade anknytning till lantbruket på landsbygden hade liten kunskap om lantbruket eftersom det på landbygdsskolan inte fanns vare sig klassrumsundervisning om lantbruk eller gjordes några studiebesök till lantbruk. Jag diskuterar också vilken roll lantbruket och kunskap om lantbruket kan ha i skolans undervisning, då en ökad kunskap om lantbruk kan hjälpa till att skapa medvetna och kunniga individer och konsumenter av livsmedel i samhället. Mina resultat visar att skolans behandling av lantbruket spelar en avgörande roll för barnens kunskap. Särskilt egna, praktiska erfarenheter av lantbruket visar sig vara viktiga. Mot bakgrund av att antalet aktiva lantbruk i Sverige är litet och även fortsatt minskar blir skolans roll i att ge barnen denna erfarenhet allt viktigare.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)