"Reklam handlar om effekt och bang for the buck"

University essay from Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Abstract: Reklam kan inte ses som en isolerad kommunikation mellan företag och konsumenter, den existerar i samtiden, i en kontext och i ett samhälle som låter sig påverkas av den. Vad som exponeras i det offentliga påverkar de uppfattningar och föreställning människor har om omvärlden i ett långsiktigt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka och skapa förståelse för hur reklambyråer hanterar balansen av att vara en vinstdrivande verksamhet och samtidigt ta sitt sociala ansvar som de förväntas ta av det omgivande samhället. Uppsatsen har en kvalitativ ansats där intervjuer utförts med strateger och projektledare på några av Sveriges största reklambyråer. Utöver det har även innehållsanalyser genomförts på utvalda reklamkampanjer som byråerna ansvarat över. Reklambyråer ser sina möjligheter att påverka normer och utmana stereotyper genom reklam, samtidigt existerar det en ständig balansgång gentemot sin uppdragsgivare gällande att kunna redovisa goda finansiella resultat. Det finns inget egenvärde för reklambyråer att rikta sin reklam till en bredare målgrupp i avseendet att inkludera så många mottagare av kommunikationen så möjligt. Istället ska en sådan kundsegmentering motiveras av reklambyrån som ett sätt för sin uppdragsgivare att effektivt differentiera sig på marknaden med begränsade finansiella resurser.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)