Consumers’ Perception of CSR Within the Fashion Industry

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Author: Carin Byström; Sofie Mälstad; [2013]

Keywords: ;

Abstract: Syftet med denna forskning var att mäta och förklara konsumenters villighet att köpa kläder från samhällsansvariga modeföretag. Dessutom syftar studien till att beskriva kundens upplevda betydelse av de fyra dimensionerna av CSR: ekonomiska, juridiska, etiska och filantropiska. Dessa jämfördes sedan i två olika urval och även mot varandra. Vi valde två marknader för att testa våra föreslagna hypoteser, Sverige och Spanien. Vi gjorde detta i hopp om att identifiera samband och skillnader mellan de två marknaderna. Vi genomförde forskning med hjälp av en kvantitativ studie där vi främst använnde en deskriptiv metod för att analysera datan vi samlade in. Vi skickade ut en enkät till studenter i både Sverige och Spanien. För att nå ut till så många studenter som möjligt skickade vi ut enkäten genom email och Facebook men använde oss även av personliga möten där vi stod utanför ett universitet i Spanien och delade ut enkäten till studenter. Därefter analyserades den insamlade datan med hjälp av två olika t-tester.
Det erhållna resultatet visade att spanska studenter stöder socialt ansvarstagande företag i större utsträckning än svenska studenter. Resultatet visade även att Svenska studenter lägger mer vikt vid den ekonomiska dimensionen av ett företags sociala ansvar än vid den philantropiska dimensionen. Våra ytterligare resultat visade också att Spanska studenter inte lägger större vikt vid den lagliga dimensionen än vad Svenska studenter gör men att Svenska studenter lägger större vikt vid den lagliga dimensionen än den ekonomiska dimensionen. Alla resultat är diskuterade utifrån Hofstedes kulturdimensioner som är presenterade i kapitel två. I slutet av uppsatsen har vi kommit fram till våra olika slutsatser samt begrännsningar.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)