Konceptutveckling av exklusiva livsmedel : vilka aspekter är viktiga?

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Processen vid framtagandet av en ny produkt kallas New product development (NPD). Denna process innehåller 6 steg som ska hjälpa företaget vid utvecklingen av en ny produkt. Det andra steget i denna process är konceptutveckling. Utvecklingen av ett koncept är en lång process som innehåller 7 steg som ska hjälpa företaget utveckla koncept till olika produkter. Processen sträcker sig från upptäckt av marknadsmöjlighet till projektplanering. Därefter ska det finnas ett koncept som är färdigt för att bli produkt. Ett koncept är beskrivningen av en produkts form, tekniska egenskaper och funktion. Konceptet är en konkret beskrivning hur produkten ska uppfylla kundens behov. Marknaden för exklusiva varor efterfrågar mer och mer produkter, därför blir en grundligt genomförd konceptutveckling av exklusiva varor viktigt för företag som vill in på marknaden. Forskningen inom detta område är begränsat. Tidigare studier har endast fokuserat på konceptutveckling av icke - livsmedelsprodukter och marknadsföring av livsmedel. Således finns det begränsad forskning av konceptutveckling av exklusiva livsmedel. Denna studie är en litteraturgenomgång som bygger på sekundärdata som analyserats för att besvara studiens syfte som är att undersöka vilka steg i konceptutvecklingen som är viktiga för företag vid konceptutveckling av exklusiva livsmedel. Studiens resultat visar vilka faktorer som är viktiga vid konceptutveckling av exklusiva livsmedel till exempel vilka kundernas behov är och hur de ska mätas. Studien visade även att vissa delar i konceptutvecklingen är överflödiga vid utveckling av exklusiva livsmedel. Studien kommer även fram till att detta ämne är i behov av mer empririsk forskning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)