En entrégestaltning med dagvattenlösningar samt vegetationsval : ett samarbete mellan en landskapsingenjör och en trädgårdsingenjör

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Det här arbetet sammanfattas under 15 högskolepoäng, där vi är två skribenter från två olika kandidatprogram. Trädgårdsingenjörsprogrammet - Design samt landskapsingenjörsprogrammet. Vi var intresserade av hur samarbetet mellan våra kompetenser från våra olika utbildningar skulle fungera. I arbetslivet samarbetar personer med våra titlar i olika projekt, vilket fick oss att vilja starta samarbetet redan under skoltiden och se hur den dynamiken fungerar. Kandidatuppsatsen har sitt fokus på olika lösningar för dagvatten i urban miljö. Platsen som arbetet berör är Polhemskolan i Lund, där vi har tagit fram tre olika lösningar för platsen. Vi upplever att platsen inte visar på sin funktion, att vara en entréyta till skolan och därför vill vi gestalta om platsen för att skapa en tydligare och pampigare entré. Utformningen på de olika lösningarna är gjorda efter flödesberäkningar för dagvattnet. Beräkningarna innefattar totala dagvattenflöden samt magasineringskapacitet. För de olika dagvattenlösningarna har vi även tagit fram vegetationsförslag, inkluderande: träd, buskar, perenner samt prydnadsgräs. Då lösningarna har olika ståndort, ser vegetationen olika ut i bäddarna. Både torrare, våtare samt fluktuerande bäddar. Vegetationen bidrar både med ekosystemtjänster- samt estetiskt värde för urban miljö, vilket inkluderar entréytan. Vi vill belysa dessa värden på entréytan vilket gör att växtvalen samt placeringen har ett stort fokus i detta arbete.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)