Marknadsföring i etiska företag : en fallstudie av The Smiling Group AB

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Marknadsföring är viktigt för att kommunicera hur ett företag skapar och kan leverera värde. Ett vanligt sätt för företag att marknadsföra sig är genom 4P-modellen där fokus ligger på produkt, pris, plats och påverkan. Ett annat sätt för företag att kommunicera sitt värde är genom olika märkningar. En av dessa märkningar är Fairtrade, som signalerar att odlarna av råvaran och hela värdekedjan kring produkten får rättvisa löner och bra arbetsförhållanden. Fairtrade utgör fortfarande en liten del av den totala marknaden och det finns därför behov av en förändring av marknadsföringsstrategin för den typen av produkter. De mervärden som en Fairtrade-märkning innebär kommuniceras i dagsläget inte tillräckligt effektivt. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka hur ett företag som enbart säljer Fairtrade-produkter kan använda sig av 4P-modellen i sin marknadsföring. Detta görs genom en kvalitativ fallstudie av företaget The Smiling Group AB (Smiling). För att samla in empiri till uppsatsen har intervjuer med två av Smilings grundare genomförts. En intervju genomfördes på Smilings kontor i Stockholm och den andra var en telefonintervju. Genom de resultat som framkom under intervjuerna har en analys gjorts med utgångspunkt i 4P-modellen, begreppen värde och mervärde samt teorier kring gapet mellan konsumenters intentioner att köpa etiska produkter och deras faktiska köpbeteende. Slutsatsen är att en Fairtrade-märkning tillsammans med en genomtänkt marknadsföringsmix leder till framgångsrik marknadsföring. Det är således symbiosen mellan dessa två som leder till att skapa mervärde för kunder, konsumenter och andra intressenter. Uppsatsens bidrag består därmed av att ge en utökad bild av hur samspelet mellan marknadsföringsstrategier och certifieringar kan se ut i praktiken.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)