Information Requirements and Management for Service Based Business Model : A Case Study to assess OEMs’ service orientation

University essay from KTH/Industriell produktion

Author: Zihan Xu; [2015]

Keywords: ;

Abstract: Idag står tillverkningsindustrin ”original equipment manufacturers (OEM )” inför stora utmaningar i sin strävan efter en hållbar tillväxt. Å ena sidan, den förväntade bristen på naturresurser tvingar tillverkarna att bevara resurser i sin leverantörskedja. Å andra sidan tvingar växande tekniker, förändringar av marknadsförhållandena och kundpreferenser, samt högre konkurrens, tillverkarna att söka efter innovativa affärsmetoder för att differentiera sig från sina konkurrenter. Tjänstebaserad affärsmodell är en affärslösning på framväxt som innehåller miljövärden eftersom den möjliggör återvinning av resurser under produktens livscykel och ekonomiska värden då den uppfyller funktionella behov hos kunder. Denna affärsstrategi kräver omfattande och sofistikerad informationsinsamling, delning och ledningssystem. Det finns dock bevis på kunskapsluckor när det gäller att definiera vilka informationskrav samt identifiera system för informationsdelning och informationsledning som behövs för att anta en sådan affärsmodell och hur den kan användas på bästa möjliga sätt för att skapa värden.Denna avhandling är en kvalitativ fallstudie som genomfördes i samarbete med mjukvaruföretaget ”Signifikant AB”. Två svenska tillverkande företag valdes för denna fallstudie. Syftet med denna avhandling är att ge en översikt över den forskning som gjorts inom området för den tjänstebaserade affärsmodellen i allmänhet och gällande informationshantering och kommunikation. Ett annat mål är att undersöka informationskrav som behövs för att anta den tjänstebaserade affärsmodellen. Detta görs genom att förstå de två företagens organisationsstruktur och informationsflöde. I detta arbete, har en uppsättning av informationskrav kategoriserats för att hjälpa tillverkare att förstå hur och var denna information kan samlas, delas och används för att förverkliga fördelarna med en tjänstebaserad affärsmodell för både OEM och kunderna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)