Betydelsen av mjukvaruverktyg för spelutveckling

University essay from Luleå/Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering

Abstract: Datorspelsutveckling är en kostsam process, kostsam eftersom det tar så mycket tid och eftersom det behöver högt utbildad personal. På grund av detta, i de flesta spelutvecklingsprojekt, läggs mycket arbete på att försöka minska tidsåtgången för projektet. En av metoderna för att uppnå detta är att skapa verktyg, intuitiva verktyg som kan användas av personer som inte nödvändigtvis är specialiserade inom programmering, för att snabba upp repetativa uppgifter och förenkla designprocessen av spelet.

Syftet med detta projektet har varit att undersöka utveckling och användning av mjukvaruverktyg. För att hitta vilka delar av spelutvecklingsprocessen som drar nytta av verktyg och hur tidskrävande utvecklingen av verktyg är. Även hur kvalitet och användarvänlighet påverkar slutresultatet och hur mycket, om någon, tid som sparats.

För att hitta ett svar på alla dessa frågor var uppgiften för detta examensarbete att bidra till att utveckla en spelmotor och sedan använda den för att ta fram ett prototypspel.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)