Platsidentitet och mervärde på landsbygden : en fallstudie av tre gårdsbutiker i södra Sverige

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Sveriges lantbruk blir alltmer diversifierat, där en verksamhetsgren som blir allt vanligare är egenförädling av livsmedel. En av de vanligaste formerna att nå ut till konsumenter är genom att starta en egen gårdsbutik och bedriva gårdsförsäljning, då konsumenten i större utsträckning efterfrågar närproducerade livsmedel. Denna studies syfte är att undersöka fenomenet gårdsbutiker och genom att besöka och intervjua tre gårdsbutiksägare få en större förståelse för verksamheten i stort, vilka drivkrafter som finns och vad det finns för mål samt framtidsplaner. Teorierna som används för analysen är platsidentitet, mervärde och community. Resultatet är att mervärdet som gårdsbutikerna skapar utgör ett stort spektrum. Mervärdet kan stå för det genuina eller att man köper exempelvis en upplevelse när man handlar i gårdsbutiken. Ett äpple från en gårdsbutik kan upplevas godare. Både butiker och konsumenter bidrar till bygdens gemenskap och platsidentitet genom att det skapas en mötesplats och det i sin tur kan kopplas till både community och sociala nätverk. Gårdsbutikerna är beroende av sociala nätverk för att kunna bygga ett kundnätverk och vad som har stor betydelse för gårdsbutikerna är stamkunderna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)