The Word of Mouth Effect

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Människor tenderar att prata mer och mer om sina erfarenheter ett möte med en organisation eller företag gav dem. Beroende på nöjd man blir efter detta möte så kommer man prata med familj och vänner och antingen ställa organisationen eller företaget i bra eller dåligt ljus. När man talar med sin familj eller vän om hur nöjd eller icke tillfredställd man var av detta möte kallas det the word of mouth. The word of mouth påverkar organisationens eller företagets rykte också kallat goodwill. Vi har valt att fokusera denna uppsats på hur ett universitet i vår uppsats Luleå Teknologiska Universitet jobbar med att skapa positiv word of mouth och hur detta arbeta uppfattas av studenter på universitetet. Vi har gjort kvalitativa fallstudier och materialet är samlat genom en intervju och en focus group.
Resultatet har visat att det inte alltid stämmer hur Luleå Teknologiska Universitet vill nå ut till studenter för att få dem att prata bra om universitetet och hur studenter uppfattar de. Vi har i kapitel sex lämnat förslag på förbättring och hur universitet kan jobba för att bättre skapa positiv word of mouth.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)