University essay from Högskolan i Kalmar/Humanvetenskapliga institutionen

Author: Linn Wallenor; Johanna Ahleborn; [2008]

Keywords: ;

Abstract: ABSTRAKTSkolan är en miljö som elever och lärare vistas i timme efter timme, varje dag. Vår omgivande miljö sänder olika budskap och påverkar oss både fysiskt och psykiskt.Syftet med vår rapport är att ta reda på hur klassrumsmiljön påverkar elevernas motivation. Vi kommer även att belysa om eleverna anser att de får vara delaktiga i utformningen av deras egen klassrumsmiljö klassrummet. Vi valde att intervjua sammanlagt tio elever från år fyra. Eleverna går på två olika skolor i Kalmar Kommun.Anledningen till att vi valde att göra intervjuer var att vi på detta sätt skulle bli mer insatta i hur eleverna tycker och tänker. För att eleverna lättare skulle kunna ge oss ett utförligt svar på våra frågor använde vi oss av bilder som utgångspunkt. Dessa bilder hämtade vi från Internet, eftersom vi ville ha klassrum som eleverna inte hade någon anknytning till.I resultatet kom vi fram till att eleverna har olika syn på vilket klassrum som gör dem mest motiverade. En del elever visste precis hur de ville att ett klassrum skulle se ut medan andra inte var lika engagerade i sin klassrumsmiljö. Däremot var eleverna överens med vad de tyckte skulle finnas i ett klassrum. Vi såg även att majoriteten av eleverna ansåg att de fick vara delaktiga i utformningen av sitt klassrum. Detta skedde genom att eleverna fick rösta, men även diskutera fram olika förslag till en bättre klassrumsmiljö. Det fanns också de som inte ville vara med och påverka, då de tyckte att det var skönt att läraren bestämde.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)