A new player in the accelerating textile industry - upcycled textile products

University essay from Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Abstract: Today, textile products are designed with a “built-in obsolescence” to only last for a shorttime. The intention of this is to allow or even to encourage the customer to get rid of it assoon as possible and buy a new item. This has led to the discussed matter of increase indemand and hence overconsumption of textiles causing a lack of raw materials. Upcycling oftextile materials is a possible solution to this problem, where textile waste is re-used to makea new product. The purpose of this thesis is to view the penetrating power of upcycling oftextile materials and to define the potential of solely selling upcycled textile products. Up-todatetheoretical data has been collected together with three qualitative interviews withretailers and a manufacturer, all selling upcycled textile products. The potential of solelyselling upcycled textile products lies in the mind of the consumer and the dedication of thevendor. The younger generation makes a challenging potential and the emotional attachmentto the products generated by story telling and surprising factors contribute to this potential.The fact that the textile industry is facing severe challenges is also seen as a potential to covernew and substantial market shares.Textila produkter designas idag med ett inbyggt föråldrande med en kort livstid som syfte.Avsikten med detta är att tillåta eller till och med uppmuntra kunden att tröttna och göra sigav med produkten så snart som möjligt för att därefter köpa en ny. Den här processen harresulterat i det diskuterade ämnet om efterfrågeökning och överkonsumtion av textilier, sominnebär en råvarubrist i textilindustrin. Förädling (upcycling) av textila material är en möjliglösning till det här problemet, då textilavfall återanvänds och görs till en ny produkt. Syftetmed den här uppsatsen är att studera genomslagskraften upcycling av textila material har ochatt genom det kunna definiera vad det finns för potential att enbart sälja upcyclade textilaprodukter. Aktuell teoretisk information har samlats in tillsammans med tre kvalitativaintervjuer med två återförsäljare och en producent av upcyclade textila produkter. Utsikterna iatt enbart sälja upcyclade textila produkter ligger i kundens sinne och hos säljarens hängivelsetill fenomenet. Den yngre generationen utgör en utmanande potentiell målgrupp, och denkänslomässiga relationen till produkten som erhålls genom att förmedla historien bakomprodukten samt produktens överraskningsförmåga innebär möjligheter. Det faktum atttextilindustrin står inför allvarliga utmaningar ses också som en möjlighet att täcka nya ochomfattande marknadsandelar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)