Strategies and organization for concept development

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Nino Borojevic; [2016]

Keywords: ;

Abstract: En stor del av dagens produktutveckling består utav konceptutveckling. Under denna fas kan en produkts misslyckande eller framgång avgöras. Det finns många val och beslut att fatta gällande konceptets funktionalitet och kundens behov. Hur företagen då jobbar mot att ta fram ett vinnande koncept utav stort intresse. Syftet med denna rapport är att undersöka organisationsstrukturer och hur företags interna arbetsstrategi hänger ihop med de mål som är uppsatta för att ta fram ett vinnande koncept. Utöver detta följer det att utforska hur företag gör avvägningar och fattar beslut inom konceptutvecklingen. Denna studie är baserad på en framtagen teoretisk referensram från vetenskapliga artiklar, med koppling till det valda temat. Sedan utfördes en kvalitativ undersökning genom intervjuer på sex företag, varav två är beskrivna i detalj i denna rapport. Intervjuerna är utförda på företag med en teknisk profil som bedriver någon form av produktutveckling inom företaget. Dessa intervjuer utfördes med hjälp av en respondent från företaget i fråga. Resultatet från denna studie visar att företagen måste sätta kundens behov i tydligt fokus och att företagen måste ha tydliga prioriteringar gällande konceptets funktionalitet och egenskaper, för att utveckla vinnande koncept. Undersökningen visade att företaget, Öhlins har en tydlig gruppsammansättning medan Lorentzen & Wettre inte hade en lika strukturerad sammansättning. Vidare så visade studien att företagen har en anpassad ”stage-gate-modell” och stor frihet i sitt arbete, vilket bidrar till kreativitet och motivation.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)