School of Solvalla

University essay from KTH/Arkitektur

Author: Polina Sandström; [2017]

Keywords: ;

Abstract: I det nyplanerade området Solvalla, i nordvästra Stockholm behövs nya skollokaler. En tomt är avsedd för såväl en förskola som ett lågstadie med en omfattning av totalt 240 barn. Ingången för detta projekt har varit att arbeta med överlappningen mellan dessa två institutioner och genom arkitekturen försöka påverka övergången mellan dem.  För att kunna skapa optimala lärandemiljöer för barn i åldrarna 1-10 år, en period då vi utvecklas så otroligt snabbt såg jag nyckeln i att skapa olika miljöer specifikt anpassade efter barnens olika utvecklingsfaser. Plattformer i form av skolgårdar inkorporeras sedan för att bidra till en smidig övergång mellan de olika åldersgrupperna. Programmet som delas upp i tre olika huskroppar knyts sedan samman av ett gemensamt centra, ett torg i formen av en triangel som spelar en funktionell såväl som symbolisk roll att vara läroverkens förening.  Projektet tangerar även frågan hur man gestaltar en ny nod för ett nyplanerat område. Genom laborering av fasta rumsliga karaktärer, en hög variation av rumslig upplevelse och ett hållbarhetstänk gällande byggnadens placering, fördelning av dagsljus och materialval har jag försökt skapa bestående arkitektur. Lokaler som kan ge tillbaka något till ett nybyggt samhälle och bidra till den nya unika karaktären av området.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)