Preparing Pupils for Climate Change

University essay from Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Abstract: Klimatförändringarna är troligen den största utmaningen mänskligheten står inför. För den överskådliga framtiden, nuvarande och kommande generationer kommer att tvingas relatera till den genom hela sina liv. Det finns ett behov av att förbereda dem för de utmaningar klimatförändringarna innebär. Det här examensarbetet kommer att undersöka hur skolor kan förbereda elever för de utmaningar klimatförändringarna kommer innebära, både i form av anpassning till, och begränsning av klimatförändringarna. För att besvara frågeställningen presenteras de huvudsakliga konsekvenserna av klimatförändringarna, och analysen går sedan in i de mest relevanta aspekterna och frågar vad skolor kan göra för att förbereda elever för dessa aspekter. Analysen finner att skolor kan förbereda elever på en mängd olika sätt. Erfarenheterna från Lärande för hållbar utveckling, Undervisning för Globalt Medborgarskap och Fredsundervisning kan vara värdefulla i att stärka elever, underlätta internationellt samarbete, minska riskerna för konflikter, nära hållbara tankesätt och omorientera samhället mot hållbara lösningar. Att undervisa om de politiska aspekterna av klimatförändringarna, med ett särskilt fokus på frågorna om rättvisa i de globala klimatförhandlingarna, befinns vara viktiga i att stärka elever till att kunna influera de beslut som kommer forma deras framtid. Skolor kan även hjälpa till att förbereda elever för livsstilsförändringar och flera olika utmaningar kopplade till anpassningar till klimatförändringarna. Dessa resultat diskuteras sedan och frågan om vad som bör göras lyfts.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)