Miljöarbete i försäkringsbranschen : Agria Djurförsäkringar AB

University essay from SLU/Dept. of People and Society

Abstract: Det har blivit alltmer vanligt att företag inom tjänstesektorn börjat förstå sin egen verkan på miljön och bidra till en varaktig hållbar utveckling genom att agera på ett medvetet sätt. Ett seriöst miljöarbete kan hjälpa företaget att förbättra sin image och på så sätt vinna konkurrensfördelar som i sin tur leder till förbättrad lönsamhet. I ett kort perspektiv är miljöanpassning en möjlighet att vinna konkurrensfördelar och en möjlighet att profilera sig. På längre sikt handlar det om överlevnad. Idag har miljöarbetet blivit en fortsättning på arbetet med kvalitetsutveckling. Ett företag kan inte säga sig hålla hög kvalitetsutveckling om de inte arbetar aktivt med miljön. Det kan vara svårt för tjänsteföretag att hitta relevanta miljöaspekter att arbeta med. Det finns de självklara som pappershantering, avfallshantering och energi. De är dessutom miljöaspekter som är relativt lätta att åtgärda. Företaget kan se över sin pappersåtgång och därifrån minska den, de kan t.ex. börja skriva ut dubbelsidigt. De kan sortera sitt avfall i olika behållare och se över sin energiförbrukning i syftet att minska den och börja använda en ”grön” elleverantör. När dessa åtgärder är gjorda står många tjänsteföretag frågande inför hur ett fortsatt miljöarbete kan fortlöpa. Syftet med denna studie är att undersöka hur ett tjänsteföretag mer aktivt kan arbeta med miljöfrågor, både ur ett internt och externt perspektiv. Många tjänsteföretag har uppmärksammat dagens diskussioner om miljörelaterade frågor och vill vara med att skapa ett behov hos kunderna om att värna om miljö. Syftet kommer att utgå från två underliggande frågor: Hur kan ett tjänsteföretag arbeta aktivt med miljöfrågor? och Hur kan ett tjänsteföretag få kunderna att uppfatta att företaget arbetar aktivt med miljö? Studien är fokuserad på Agria Djurförsäkringar AB. Agrias fokus ligger idag till större del på de interna miljöaspekterna så som pappers- och posthantering, miljövänliga material etc., saker som relativt lätt kan åtgärdas inom verksamheten, d.v.s. på kontoret. Baserat på intervjuer och tillgänglig information om Agria, ges en tolkning och analys av hur miljöarbetet ser ut idag. Denna empiriska bild jämförs med teori och tidigare studier för att besvara syftet med uppsatsen. Vi har under studiens gång kommit fram till att Agria har visioner för ett mycket starkt miljöarbete. Det som saknas är en miljöstrategi för att ta företaget dit. Agria har redan ett strategiskt miljömål som lyder ”kunden skall uppfatta Agria som ett företag som arbetar aktivt med miljön”. Genom att följa en väl utarbetad strategi kommer Agria att i framtiden uppnå detta mål. När ett tjänsteföretag har kommit långt i det interna arbetet med miljö är det bra att fortsätta externt genom att påverka sina leverantörer och kunder. Det är dessutom det externa arbetet som uppmärksammas på marknaden som något positivt och som i sin tur kommer att innebära ytterligare konkurrensfördelar. Agria bör ”lyfta ut” deras miljöarbete till kunden, detta innebär i praktiken att informera kunden om vad Agria gör för miljön och vad kunden i sin tur kan göra. Det är Agrias medarbetare som ska förmedla miljöarbetet till kunden och för att de ska göra det på bästa sätt behöver Agria öka medarbetarnas engagemang för miljöarbetet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)