What possibilities and hindrances do mathematics and technology teachers express regarding teaching programming in compulsory school?

University essay from Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Author: Somporn Teppattra; [2017]

Keywords: programming;

Abstract: Datorkunskaper blir allt viktigare i det moderna samhället och därför har programmering i skolan diskuterats intensivt i Sverige såväl som internationellt. Enligt European Schoolnets (2015) rapport om aktuell status för datorkunskap i skolor i 21 europeiska länder, finns det 16 länder som integrerar kodning i läroplanen på nationell, regional eller lokal nivå. I Sverige har Skolverket nyligen kommit ut med det första utkastet till hur digital kompetens och programmering kommer att förstärkas och tydliggöras i utbildningen. Dock kommer programmering inte som ett nytt ämne i grundskolan, däremot kommer det att vara en del av matematik och teknik.Syftet med min studie är att undersöka hur lärarna uppfattar programmering, hur lärare förbereder sig för att lära programmering, hur lärare undervisar programmering, vilka svårigheter lärarna står inför när de undervisar i programmering, och vad lärarnas åsikter om Skolverkets förslag att inkludera programmering i den kommande läroplanen. Huvudfrågeställningen med denna studie är: Vilka möjligheter och hinder uttrycker matematik- och tekniklärare angående undervisning och lärande i programmering i grundskolan?Studien har genomförts som en kvalitativ undersökning. Lärarnas åsikter och synpunkter utreds med hjälp av semistrukturerade intervjuer och en enkät som datainsamlingsmetod. Deltagarna valdes från matematik och/eller teknik lärare, undervisning i årskurserna 7-9 vid svenska grundskolor och kategoriseras i två grupper: erfarenhet av undervisning om programmeringen i en grupp respektive inte erfarenhet av undervisning om programmering i den andra gruppen.Studien visar fem huvudsakliga områden som gäller programmering; hur lärare uppfattar programmering, hur lärare förbereder sig för att lära programmering, hur lärare undervisar programmering, hinder för undervisning i programmering och lärares förslag om bland annat programmering i grundskolans läroplan. Begrepp såsom "programmering" och "datalogiskt tänkande" bör införas och definieras tydligt (se även Definition s.3). Fem hinder lyfts fram i denna studie. De är brist på kunskap, tidspress, ekonomiskt stöd till läromedel, teknisk utrustning från kommuner och skolor, brist på förkunskaper i förskolan - årskurs 6 och brist på kollegialt samarbete. Studien pekar också på några förslag och önskemål från lärare vad gäller undervisning i programmering i skolan.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)