Interpretation and Grading in the Current Grading System

University essay from Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Abstract: Detta examensarbete behandlar det mål- och kriterierelaterade betygssystemet som används i svenska skolor idag. Vi har valt att undersöka hur lärare uppfattar det nuvarande betygssystemet och vilka utmaningar de möter när de betygssätter i det engelska ämnet. Intresset för ämnet fördjupades under vår slutpraktik, och efter att ha haft diskussioner tog vi beslutet att djupare granska det nuvarande betygssystemet. Ett skäl för detta var att vi ville känna oss tryggare när vi väl lämnar lärarhögskolan. Eftersom det nuvarande betygssystemet är ett redskap för lärare att arbeta med debatteras detta dagligen i skolan. Även om lärarna ger intryck av att fortfarande ha problem med det nuvarande betygssystemet, visar resultaten att majoriteten av de intervjuade har förstått systemet. Det verkar som om svårigheterna snarare är hur man ska tolka de olika styrdokumenten eftersom målen och kriterierna ofta är väldigt öppna. En allmän åsikt hos lärarna är att de inte har några svårigheter med betygssättandet i sig i det nuvarande betygssystemet, men de efterfrågar dock fler betygssteg för att bättre kunna förklara var eleverna befinner sig på betygsskalan. Vi kom slutligen fram till att lärarna anser att systemet gynnar elever såväl som lärare. Dessutom är det även nödvändigt att ständigt diskutera det nuvarande betygssystemet så att man bättre förstår vad det innebär.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)