Äventyrslek i naturmark : ett idéförslag till en naturanpassad lekmiljö i Gustavsberg, Värmdö kommun

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I en tid då våra städer förtätas allt mer och ”överblivna” naturområden nu ses som potentiella exploateringsområden, är det av extra stor vikt att även planera för barn och deras behov. Barn tränas fysiskt, men också mentalt av att leka ute. Utmanande lek, och då särskilt lek i naturen, har visat sig stärka barns motoriska färdigheter samtidigt som barnen lär sig bedöma risker. Trots denna vetskap minskar utomhusleken bland dagens barn. Därför är det även ur denna synvinkel viktigt att skapa platser som är utmanande och lockar barn till att vilja leka utomhus. Idag ställs det höga krav på lekplatssäkerhet som en följd av den nya europastandardiseringen för leksäkerhet från 1999. Men ett alltför ensidigt hänsynstagande till säkerhetsutrustning kan ta fokus från ansvaret att skapa attraktiva lekmiljöer med höga lekvärden och möjligheter till kalkylerat risktagande. I mitt arbete har jag därför fokuserat på vad som gör en plats äventyrlig och kommit fram till en konceptuell utformningsprincip för äventyrlig lek i naturmiljö. Med hjälp av litteraturgenomgång och studiebesök till olika lekplatser har jag funnit flera ingredienser till vad som kan passa för äventyrlig lek. Jag har också sett olika grader av utmaning på lekplatser, men inte på något riktigt bra sätt. Vissa element har varit bra men funnits i en för trång omgivning. Syftet med att göra en gestaltning av en äventyrslekplats har varit att exemplifiera hur en äventyrlig lek i ett kuperat och trädbeväxt landskap kan dra nytta av naturen och samspela med barns fantasi och uppfinningsrikedom, som svårligen går att uppnå på samma vis i mer traditionella lekplatsmiljöer. Under mina studiebesök kunde jag bland annat se hur barnen sökte sig till olika delar av anläggningen utefter vad som upplevdes som utmanande för dem. Jag har försökt att omsätta mina upplevelser i ett ”graderat lekplatsprogram” eller en ”zonering för lekplatser” som lett till en modell jag kallar Principmodell för lekplatser med varierad lekutmaning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)