Kreativitet i matematikundervisningen : Ett lärarperspektiv

University essay from Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Author: Fredrik Berg; Sofia Olsson; [2007]

Keywords: Mattematikundervisning;

Abstract: Forskning kring matematikundervisning visar på att det finns ett behov av en förändrad matematikundervisning inom gymnasieskolan. Tidigare har undervisningen varit starkt inriktad på att eleverna ska utveckla färdigheter i att till exempel utföra beräkningar och förenkla algebraiska uttryck. Denna undervisningsform har gjort det svårt för många elever att knyta an matematiken till vardag och verklighet. Utifrån tidigare erfarenheter och tidigare bedriven forskning har vi fått en uppfattning om att kreativiteten många gånger saknas i matematikundervisningen. Denna studie syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa kreativitet i matematikundervisningen inom gymnasieskolan. Som metod för att uppfylla studiens syfte har en kvalitativ forskningsintervju valts. Resultatet visar att alla de intervjuade lärarna ställer sig positiva till en mer kreativ matematikundervisning, där variation i undervisningen är central. Detta arbetssätt leder enligt lärarna till ökat intresse och förståelse för matematik hos eleverna. Resultatet visar dock också att det inte alltid är helt lätt att planera och genomföra en kreativ undervisning inom gymnasieskolans matematikkurser då brist på tid och idéer kan ge mindre utrymme för ett kreativt arbetssätt. Efter studiens genomförande ser vi en möjlig koppling mellan kreativitet och didaktisk kompetens. Genom att som lärare besitta en didaktisk kompetens kan en mer kreativ matematikundervisning skapas där lärare genom nyskapande utvecklar nya tankar och idéer och där matematikinlärning ses som en aktiv och kreativ process.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)