Trygghet i det offentliga rummet : en studie av de faktorer som påverkar trygghetsupplevelsen

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Stadens offentliga rum är platser där människor ska kunna vistas på lika villkor och det är en demokratisk rättighet för alla att kunna röra sig fritt i alla offentliga miljöer. En grundläggande förutsättning för att människor ska vilja vistas i det offentliga rummet är känslan av trygghet. Det är svårt att bygga bort reella hot och faror men det finns ett flertal olika faktorer som kan påverka den upplevda otryggheten. Vissa platser upplevs som otrygga av många människor trots att inget brott någonsin har begåtts på platsen. Ändå finns det ett samband mellan dessa, då platser som uppfattas som otrygga i förlängningen kan bli obefolkade. Ofta upplevs en befolkad plats tryggare än en öde men detta beror även på vem man är, vilka människor som vistas på platsen och vad de gör. Människans samspel med dess omgivning är komplex och därför är sambandet mellan trygghetsupplevelsen och den offentliga miljön viktigt att undersöka. Den teoretiska bakgrunden till uppsatsen baserades på litteratur inom ämnena trygghet och miljöpsykologi med fokus på det offentliga rummets utformning och användande. Aspekterna av den upplevda tryggheten sammanfattades i fyra huvudområden som sedan stod till grund för utarbetandet av en checklista. Frågorna i checklistan användes för att undersöka trygghetskänslan i det offentliga rummet. För att konkret testa hur den fungerade i verkligheten tillämpades denna på två utvalda platser i centrala Uppsala, Törnlundsplan och torget vid Kvarnengallerian. Resultatet visas i analyser och enkla principskisser av platserna och ger förslag till åtgärder i form av gestaltning och aktiviteter för att öka trygghetskänslan. Målet med uppsatsen är att identifiera faktorer som bidrar till känslan av en trygg miljö och ta reda på hur vi som landskapsarkitekter kan arbeta med trygghetsskapande på offentliga platser.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)