Etablering och test av ett marteloskop i Vätteskogen, Skinnskatteberg

University essay from SLU/School for Forest Management

Abstract: Idag ökar intresset för alternativa skogsskötselmetoder till trakthyggesbruket, och ny kunskap om dessa metoder publiceras med allt högre frekvens av forskarkåren. För att implementera nya metoder i praktiken behövs verktyg som överbygger gapet mellan teori och praktik. Ett marteloskop är ett sådant verktyg. Ett marteloskop är en eller flera försöksytor som har totalklavats och där träden har numrerats. Dessutom kan vissa marteloskop visas i ett digitalt verktyg som sammanställer insamlade data. Ett sådant verktyg visualiserar beståndet spatialt tillsammans med beståndsdata och kan möjliggöra analys. Marteloskop lämpar sig väl för att praktiskt implementera teoretisk kunskap i praktiska övningar eftersom man kan ge detaljerad feedback i samband med det praktiska genomförandet. En studie har genomförts med syfte att undersöka om marteloskop är ett användbart didaktiskt verktyg. Därför upprättades ett marteloskop i Vätteskogen utanför Skinnskatteberg. Ett antal testpersoner fick genomföra en övning i marteloskopet för att undersöka om den tillhörande mjukvaran I+Trainer är ett lämpligt verktyg för att nyttja marteloskopet. Marteloskopet upprättades på Sveaskogs markinnehav väster om sjön Skärsjön i Vätteskogen som ingår i ett projekt för hyggesfritt skogsbruk genom ett samarbete mellan SLU, Skinnskattebergs kommun och Sveaskog. Beståndet består av ett huvudskikt av äldre tallskog med ett varierat underskikt av främst inväxande gran. Fältarbetet bestod av upprätta en permanent 100×100 meter stor provyta och att sedan på denna mäta höjd, diameter, bedöma naturvärden samt att positionera alla träd inom ytan med mer än 10 cm i brösthöjdsdiameter. Data sammanställdes och överfördes sedan till Integrate-nätverkets applikation I+Trainer. Slutligen genomfördes en övning med marteloskopet där tio testpersoner fick en instruktion att genomföra en höggallring med ett 30-procentigt grundyteuttag samt att bevara naturvärden kopplade till enskilda träd. Övningens syfte var att jämföra resultaten mellan deltagare som haft tillgång till applikationen I+Trainer med de försökspersoner som inte haft tillgång till denna. Efter övningen fick deltagarna svara på en enkät om hur de upplevde övningen samt hur de uppfattade applikationen I+Trainer. Den här studien visar att det upprättade marteloskopet är funktionsdugligt. Dessutom tyder enkätsvaren på att deltagarna har funnit I+Trainer funktionsduglig och ändamålsenlig. Dock har studien inte kunnat påvisa att I+Trainer påverkade deltagarnas förmåga att uppnå en specifik gallringsstyrka genom val av enskilda träd. För att utnyttja marteloskop som ett didaktiskt undervisningsverktyg på ett givande sätt bör övningar utformas med relevanta parametrar och med tydliga mål. Detta underlättas av marteloskopets integrering i Integrate nätverket som möjliggör ett utbyte mellan olika organisationer genom delade kunskaper och övningsupplägg.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)