Järnvägsnära gestaltning - med fokus på Tyringe stationsområde

University essay from SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Abstract: Det här arbetet handlar om järnvägsnära gestaltning. I samhället harinställningen till järnvägen och dennas omgivningar växlat från attligga i fokus under slutet på 1800- och början på 1900-talet till atthamna i skymundan på 1960-talet på grund av bilens framgångar.Under denna tid sparades det in mycket på järnvägen vilket har sattsina spår ända fram tills idag. I planeringen för framtiden är järnvägenåterigen aktuell att diskutera, nu som en viktig del i uppfyllandet av Dettransportpolitiska målet .För att uppnå det nämnda målet måste tågtrafiken bli en naturligaredel av ett ökat kollektivt resande. Tågtrafiken är idag marknadsstyrdoch det är därför viktigt att sätta resenärens upplevelse i fokus, föratt kunna förbättra tågtrafiken och för att göra järnvägen till ett merattraktivt och användbart transportmedel.Målet med det här examensarbetet är att skapa ett gestaltningsförslagsom förbättrar upplevelsen av omgivningen längs med järnvägsspåreti Tyringe, beläget i norra Skåne, med fokus på ett mer detaljeratförslag till förändring av Tyringe stationsområde. Syftet är attmed hjälp av gestaltningsförslaget undersöka problematiken kringjärnvägsarkitektur, för att där kunna skapa en attraktivare upplevelseför tågresenärer, förbättra ortens kvalitéer och bidra till uppfyllandetav transportpolitiska mål. För att göra detta har studien byggts upp aven litteraturstudie, tågresor, platsbesök och gestaltande undersökningarav Tyringes järnvägsarkitektur. Litteraturen har berört dels teknik- ochsäkerhetsaspekter kring järnvägen, dels litteratur om tågresenärensupplevelser ur ett miljöpsykologiskt perspektiv.En inventering, observation och analys kring järnvägen i Tyringeresulterade i ett gestaltningsförslag i två delar. Den första delen är ettövergripande förslag på åtgärder längs med Tyringes infarter som syftartill att skapa en god trafikantupplevelse för resenären och representeraTyringes kvalitéer. Den andra delen är ett mer detaljerat förslag på hurstationsområdet i Tyringe kan förändras, för att bli attraktivare ochtillgängligare för både Tyringe som helhet och för tågtrafiken.Problematiken kring järnvägens barriäreffekt och säkerhetsavståndhar haft en stor roll i arbetet med gestaltningen och som endel i diskussionen. Hur kan dessa två aspekter hanteras i ettgestaltningsförslag där både järnväg och människor måste fungeratillsammans?I examensarbetets framarbetade förslag har Tyringes kvalitéerförstärkts längs med infarten och även berikat trafikantupplevelsen.Vid stationsområdet har utformningen förbättrats, både för resenäroch tätort. Stadsrummet har förtydligats vilket gör det enklare attorientera sig i centrum och det finns fler möjligheter att mötas.Övergången mellan trafikslagen har också blivit effektivare vilketfrämjar det kollektiva resandet, vilket i sin tur bidrar till att uppfylla Dettransportpolitiska målet .Säkerheten har på särskilda punkter ökat vilket totalt sett gett entryggare miljö i jämförelse med dagens utförande. Sammantaget bidrarförslaget till att Tyringe framstår som attraktivare plats utan baksidor.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)