Do landscape properties influence the migration of Ospreys? : a study of migration patterns using GIS

University essay from Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Abstract: Tre fiskgjusar utrustades med sändare innehållande GPS-mottagare inför hösten 2006. Sändarna gav information om fågelns position varje timme under hela flytten från Sverige till Afrika. Data från sändarna användes i den här studien tillsammans med marktäckedata för att ta fram en metod för att undersöka samband mellan landskapet och olika aspekter av flytten. Fiskgjusen förväntades välja en väg som passerar områden med stor tillgång på föda och i dessa områden flyga långsammare. Fiskgjusar äter fisk och därmed är det i sjöar och vattendrag som de hittar sin föda. Två olika metoder användes för att utvärdera tillgången på vatten i landskapet. 1. Andelen vatten beräknades inom buffertzoner runt flygvägen. 2. Avståndet till närmsta vatten från flygvägen beräknades. Vägvalet analyserades genom att jämföra den verkliga vägen med antingen simulerade vägar, eller den kortaste vägen. Vägar simulerades genom att dela upp den verkliga vägen i olika segment och kasta om dem. Den kortaste vägen skapades genom att dra en rak linje från start till mål varje dag. För att undersöka om fiskgjusarna flög snabbare inom områden med mycket vatten jämfördes flytthastigheten med andelen vatten. Flyttvägen delades upp i segment för vilka hastighet och andel vatten i buffertzoner runt dem beräknades. Marktäckedata fanns tillgänglig i 1 km upplösning globalt, 250 och 100 m för Europa och 25 m för Sverige. En jämförelse av olika data visade att metoden för att beräkna avstånd till vatten var mer beroende av upplösning än metoden för beräkning av andel vatten. Inga säkra slutsatser kunde dras om fiskgjusarnas beteende under flytten. Det enda resultat som var signifikant var när påverkan på vägval av avstånd till vatten analyserades, men eftersom resultatet baserades på 1 km upplösning i data är det tveksamt om det är tillförlitligt. Inget samband hittades mellan andelen vatten och flyttväg. Det skulle kunna bero på den grova upplösningen i marktäckedata. Under flera dagar var andelen vatten 0 % när den beräknades med 1 km upplösning, även i de områden där det i finare upplösning i data visade sig finnas vatten. Något samband mellan flyghastighet och andel vatten kunde inte visas. Antagligen påverkas hastigheten mer av vilken tid på dagen det är. Det verkar fungera bättre att dela in vägen i längre dagslånga segment istället för att dela upp varje dag.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)