Why should they trust you?: Effects on brand trust in online gaming communities.

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Världen blir mer och mer integrerad med internet. Nya utmaningar uppkommer – och nya möjligheter börjar att växa. Hur ska man hantera denna kontinuerligt växande webb? Hur ska man hänga med alla innovationer och idéer som uppkommer varje dag? Ett snabbt växande segment på internet är communities där spelentusiaster samlas.

Den här rapporten fokuserar på segmentet spelentusiaster i online communities genom att samla in data via en kvantitativ enkät, med målet att öka kunskapen om attityder mot produktplacering, celebrity endorsement tillsammans med märkeskännedom och hur dessa kan relatera till märkestillit. Varumärket Razer valdes som referens på grund av bolagets storlek och fokus på spelutrustning och accessoarer för spelentusiaster.

Resultatet pekar mot att ”spelare” inte är annorlunda än den vanliga konsumenten, även om kanalerna för att nå denna grupp är lite annorlunda. Vidare pekar rapporten på vikten av att bygga kännedom och vetskap kring märket för att uppnå märkestillit. Teorin och empirisk data stämmer överens på tre av fyra begrepp i denna studie. Detta visar att marknadsförare måste vara medvetna om den relative vikten dessa begrep har och hur de ska använda denna kunskap fördelaktigt.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)