BRANDSCAPE – några marknadsföringsstrategier för offentliga rum i Malmö och Manchester

University essay from SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Abstract: Stora förändringar har skett i vårt samhälle där globaliseringsprocesser har fört samman nationer och dess ekonomier. Marknadsplatser har smälts samman till en global marknadsplats och skapat ett beroendeförhållande mellan världens nationer. Beslutsfattande börjar flyttas från nationell till mellan- eller överstatlig nivå, och inom det kulturella området kan en internationell likriktning av konsumtionsmönster och kultur märkas. En förändrad marknadssituation har skapat en konkurrenssituation mellan städer, med krav på ständigt nya innovationer och kontinuerlig tillväxt. Många städer i västvärlden har genom omstruktureringar inom industrin blivit av med sin funktion och i många fall också sin identitet. Med ett fokus på ekonomisk tillväxt har en stadspolitik växt fram där städer ansvarar alltmer över sitt eget öde. I detta sammanhang har begreppet Brandscape uppstått. Utifrån ett samhälle där dimensioner av konsumtion och upplevelseindustrin tar allt större utrymme, börjar städer utforma centralt belägna platser med önskan att attrahera kapital, investerare och människor. Jag ställer mig frågan: Hur förhåller sig utformningen av stadens offentliga rum (urban landskapsarkitektur) till trenden att identifiera stadens varumärke? För att lättare förstå innebörden av Brandscape har jag tittat närmare på två platser i städerna Malmö och Manchester. Detta för att enklare kunna göra kopplingar mellan teori och ”en verklighet”. Sagolekplatsen i Malmö tillhör stadens välkända satsning på temalekplatser och stadens image som Barn- och Ungdomsstad. I Manchester har Exchange Square, mitt i stadens kommersiella centrum, undersökts närmare då den har blivit utsedd till en nyckelplats i återuppbyggandet av stadens centrum efter bombattentatet 1996. De båda städernas industriella historia och hårda nederlag efter industrins omflyttning har gjort städerna mycket intressanta. I sitt sökande efter en ny övergripande funktion och identitet har de tagit till sig den framväxande stadspolitiken, samt drivkrafter och tendenser i vår samtid.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)