Att ordna gatan efter cykeln : en undersökning av omställningen från bilstad till stadsanpassad trafik

University essay from SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Genom en litteraturstudie tillsammans med en fallstudie av Friisgatan i Malmö belyses frågor om hur stadens rum och gatans utformning skapar olika förutsättningar för cykeltrafik och stadsliv. Uppsatsen riktar sig till planerare och intresserade och syftar till att lyfta frågor om staden som livsmiljö och hur den kan bli mer tillgänglig, tyst, hälsosam, hållbar och attraktiv genom att främja och skapa förutsättningar för ett transportsystem som genomgående gynnar cykeltrafik istället för motoriserad transport. Frågeställningarna belyser hur möjligheten för Malmö ser ut att skapa ett transportsystem där cykeltrafiken prioriteras framför biltrafiken och hur cykeltrafik i en lokalgata som utgör ett viktigt stråk till tågstation Triangeln i Malmö främjas. Litteraturstudien visar att planerandet för biltrafik har utvecklat ett transportsystem som gynnar och normaliserar biltrafik, vilket upprätthåller bilen som det självklara transportmedlet, även i en sammanhållen stad med korta avstånd som Malmö. Däremot finns det långtgående mål för att biltrafiken ska minska och cykeltrafiken öka. I innerstaden går också att se en tydlig minskning av biltrafiken under en tioårsperiod. Däremot är mer perifera delar av staden inte föremål för en lika uttalad strategi och där minskar inte heller biltrafiken. Andelen cykeltrafik har legat mer eller mindre på samma nivå enligt de mätningar som gjorts, vilket tyder på att större satsningar behövs för att andelen ska öka. Längs Friisgatan främjas cykeltrafiken mer eller mindre på de olika delsträckorna. Utformningen som "Sommargata" med mindre biltrafik, från april till september, bidrar till ett lägre trafiktempo som gör cyklingen mer säker. Dock behöver korsningspunkterna med andra gator överbryggas för att stråket ska vara tryggt och prioriterat.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)