Att skapa en levande och lekfull stad : ett förslag på temporär landskapsarkitektur som kan främja en dialog om en bra stadsplanering för barn och unga

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Barn och unga hamnar ofta utanför fokus när staden förtätas och utvecklas. Detta kan påverka barns och ungas fysiska utemiljö negativt. Landskapsarkitekter har här en viktig roll i den framtida stadsutvecklingen för att skapa en socialt hållbar stad för alla. Syftet med examensarbetet är att visa ett förslag på hur temporär landskapsarkitektur på Fyristorg i Uppsala skulle kunna användas för att skapa en dialog och debatt om barn i staden. En dialog om vad välfungerande stadsrum innebär för barn och unga. Den temporära landskapsarkitekturen undersöks som medel att väcka debatt och lyfta frågan bland allmänheten, politiker och andra kommunala tjänstemän. Genom litteraturstudier har olika kriterier tagits fram som kan fungera som ett inspirationsmaterial vid bedömning av barnperspektiv och gestaltning av temporär landskapsarkitektur för den målgruppen. Kriterierna presenteras utifrån de tre kategorierna: val av plats för temporär landskapsarkitektur, trygghet och säkerhet samt attraktivitet. Kriterierna kan användas för att se hur väl en plats fungerar för temporär landskapsarkitektur samt graden av trygghet, säkerhet och attraktivitet. Referensprojekt har studerats för att få information om planering, gestaltning och vilka avsikter som kan ligga bakom temporär landskapsarkitektur. För att visa hur kriterierna kan användas i praktiken presenteras i arbetet ett gestaltningsförslag för temporär landskapsarkitektur för barn och unga på Fyristorg i Uppsala. Detta examensarbete visar att det är en viktig stadsbyggnadsfråga att hitta bra platser för barn och unga i staden och att temporär landskapsarkitektur kan vara en metod som kan användas till detta ändamål. Platser för barn bör inte enbart vara lekplatser då barn kan begränsas i sin lek på dessa ordnade miljöer. Temporär landskapsarkitektur för barn och unga kan ses som en katalysator för att sätta igång en debatt där man kan börja diskutera frågan om barnperspektivet i stadsplaneringen. Att använda temporär landskapsarkitektur kan vara en intressant metod för att testa en viss utformning på en plats för att se hur den fungerar innan den byggs permanent. För att kunna arbeta med och tillåta tillfälliga inslag i städerna behövs öppna och flexibla platser samt att beslutsfattare och andra aktörer är villig att testa nya idéer. Arbetet visar även hur den temporära landskapsarkitekturen på Fyristorg kan användas aktivt under hela projekttiden med hjälp av ett aktivitetsprogram. Aktivitetsprogrammet ger förslag på aktiviteter som kan ske för barn från 2-18 år samt även för vuxna. Detta då ett offentligt stadsrum ska vara öppet och tillgängligt för alla oavsett ålder. Genom att kombinera temporär landskapsarkitektur med olika riktade aktiviteter på platsen, bidrar arbetet till att visa hur temporär landskapsarkitektur kan användas som ett verktyg i utformningen och planeringen av vår gemensamma stadsmiljö.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)