Vad ska vi göra sen? : En utvärdering och förslag till utveckling av programmet Textil produktutveckling med entreprenörs- och affärsinriktning

University essay from Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Abstract: Under de år som gått sedan 1970-talets krisår har textilbranschens utseende förändrats. För att hitta nya nischer att utmärka sig i, har företagen velat se ett mer affärsmässigt tänkande i sin organisation, något som snappades upp av Textilhögskolan. På skolan såg man att det fanns ett kunskapshål som varken ekonomer, ingenjörer eller designers fyllde upp. Resultatet blev den tvååriga utbildningen Affärs- och produktutveckling med inriktning mot textila produkter, som sedan döptes om till Textil produktutveckling med entreprenörs- och affärsinriktning . Sedan starten 2006 har ett påbyggnadsår lagts till, och ett namnbyte skett, för att förtydliga utbildningens innehåll. Under en föreläsning uppkom dock frågan om huruvida studenterna känner att de egentligen lär sig det som utbildningen strävar efter att lära ut, och om de verkligen blir förberedda för arbetslivet. En förvirrad gästföreläsare frågade ett helt klassrum fullt med studenter från TPU vad de egentligen blir när det är färdigutbildade, och ingen kunde svara.Denna förvirring har gett upphov till den här rapporten som har som syfte att ge förslag för att förbättra och förtydliga utbildningen så att alla parter förstår vad den innehåller, samt ge en tydlig bild av vad som är tanken med de examinerade studenternas framtid. För att göra en fullständig belysning av programmet valde vi att titta på det ur tre synvinklar; studenternas, utbildningsledningens och branschens, samt även undersöka hur TPU står sig i konkurrens med andra utbildningar på Textilhögskolan. Denna information fick vi fram genom att göra intervjuer med studenter, ansvariga på skolan samt företag i branschen som arbetar med produktutveckling. Vi gjorde även en jämförelse mellan programinnehållet i TPU och två andra utbildningar på Textilhögskolan.Resultatet blev ett förändringsförslag som delades upp i kategorierna undervisning och marknadsföring. Vi fann att utbildningen inte gav ett tillräckligt underlag för att arbeta med det som teorin och empirin visade att en produktutvecklare gör, och det var tydligt att studenterna inte heller kände sig som produktutvecklare. Detta ledde i sin tur till ett förslag på namnbyte, vilka kurser som bör ändras för att passa in under det nya namnet samt ett förslag på hur skolan kan marknadsföra programmet. Vidare kom vi även till slutsatsen att om skolan vill behålla det nuvarande namnet får man göra en total omstrukturering av innehållet, men att man då riskerar att förlora det som var grundtanken med utbildningen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)