Tågresenärens reseupplevelse av den nya entrépassagen till Hudiksvall : diskussion kring järnvägen som entrépassage till staden och hur utbyggnaden av Ostkustbanan kommer att påverka reseupplevelsen av Hudiksvall

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: När tågresenären ser ut genom kupéfönstret kan den uppfatta flera olika landskap under en och samma resa. Reseupplevelsen när man reser med tåg är något som inte tas upp i Trafikverkets planering vid järnvägsprojekt. Vid utbyggnaden av dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall, den så kallade Ostkustbanan har det tagits fram två tänkbara dragningar vid staden Hudiksvall. Antingen kommer den nya järnvägen för persontåg gå igenom Hudiksvall eller utanför staden. Syftet med uppsatsen är att diskutera kring entrépassagen till staden som järnvägen utgör. Det som jag vill utreda, är hur man kan bedöma de två dragningarna utifrån en reseupplevelseanalysmetod som är framtagen för att mäta tågresenärens reseupplevelse. En reseupplevelseanalys genomfördes och den utgår från sex kriterier som får fram ett värde för reseupplevelsen för respektive dragning av entrépassagen för den nya Ostkustbanan genom eller förbi Hudiksvall när man anländer till stationen söderifrån. Genom fältstudier och kartstudier av de två dragningarna kan värdena motiveras och diskuteras för vilken entrépassage som ger den bättre reseupplevelsen. Med den bättre menas att entrépassagen ska förmedla till tågresenären vad Hudiksvall har att erbjuda som stad, var hen befinner sig och vad den har för identitet. Resultatet som erhölls var att sträckningen som går igenom Hudiksvall fick högre värden på reseupplevelsen än den som går igenom staden. Det beror på att tågresenären kommer att få mer information om Hudiksvall och stadens identitet. Det var intressant att se att det går att motivera vilken sträckning som ger den bättre reseupplevelsen, men att det också behöver göras mer utredningar och arbeten kring hur tågresenärer ser på reseupplevelse när de reser med tåg. Det krävs mer information om hur man mäter reseupplevelse för att resultatet ska bli mer objektivt och att reseupplevelseanalysmetoden måste förbättras. Arbetet är riktat mot landskapsarkitekter och andra aktörer inom järnvägsplanering för att diskutera kring hur reseupplevelsen kan tas med i järnvägsplanering. Reseupplevelsen kan vara en komponent i tågresandet som gör att fler resenärer väljer att ta tåget istället för bilen.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)