Det övertygande förslaget : visuell retorik inom landskapsarkitektur
Abstract: Det är genom skissen, teckningen och bilden som landskapsarkitekten främst kommunicerar sina tankar och idéer till sin omvärld. Men vad är det egentligen som avgör hur en betraktare uppfattar en bild? I denna uppsats undersöks och analyseras landskapsarkitektens gestaltande bild utifrån perspektivet att bildens utformning i sig kan vara väldigt viktig för att lyfta fram ett vinnande koncept. Uppsatsen baseras på tanken att det finns en likhet mellan det sätt som reklambranschen arbetar med bilder och hur landskapsarkitekterna använder sitt bildmaterial för att framhäva sin gestaltning på bästa sätt. Då reklambranschen arbetar med sina bilder arbetar de med visuell retorik. Det vill säga att bilden talar till betraktaren på ett övertygande sätt och framhäver ett visst budskap som syftar till att påverka kundens beteende. I enighet med detta är syftet med uppsatsen att diskutera exempel på hur den visuella retoriken praktiseras i tre bidrag från en arkitekttävling. Den undersökande och analyserande processen har skett genom en inledande litteraturstudie inom området. Med det som utgångspunkt har sedan en granskningsmall skapats med syfte att så objektivt som möjligt genomföra en jämförande analys på tre perspektivbilder. Resultatet visar att det finns en likhet mellan principerna bakom utformningen av landskapsarkitektens bilder och principerna som den visuella retoriken bygger på och som reklambranschen arbetar efter. Mitt motiv och tanke med denna uppsats är att skapa en medvetenhet hos läsaren om att bildens uppbyggnad och utformning har påverkan på hur bilden uppfattas av mottagaren.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)