International Development Cooperation and Climate Change Adaptation in Kuyoj Qhocha, Bolivia - A Case Study of Resilience and Vulnerability Among Small-Scale Farmers

University essay from Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Abstract: I Bolivia bedrivs ett jordbruksprogram vid namn PROAGRO (Programa de Desarrollo Agropecuario Sostenible), genom ett trilateralt samarbete mellan Bolivia, Tyskland och Sverige. Syftet med programmet är att öka resiliensen bland småskaliga jordbrukare mot klimatrisker, förbättra deras förvaltning av vattenresurser och lokala avrinningsområden samt skapa ökad hållbar avkastning från deras jordbruksproduktion. Denna uppsats syftar till att undersöka hur PROAGROs personal, småskaliga jordbrukare och andra aktörer, upplever att klimatförändringarna påverkar lantbrukarnas levebröd. Vidare syftar uppsatsen att undersöka om lantbrukarnas resiliens mot klimatrisker ökar till följd av de insatser som genomförs av PROAGRO. Undersökningen har avgränsats och fokuserar på ett specifikt avrinningsområde vid namn Kuyoj Qhocha. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med lantbrukare, personal från svenska och tyska biståndsorgan samt med lokala myndighetspersoner. Den insamlade empirin jämförs i uppsatsen med tidigare forskning och teorier relaterade till resiliens, klimatförändringar och anpassning. Resultaten av studien visar att lantbrukarna i Kuyoj Qhocha upplever variationer i klimatet, som förändrade regn- och värmecykler, vilka påverkar dem både positivt: exempelvis genom uppkomsten av nya odlingsmöjligheter och negativt: exempelvis på grund av förstörda odlingar tillföljd av torka. Deras resiliens ökar successivt, främst på grund av användandet av vattenskörds tekniker men också på grund av andra integrerade lösningar som diversifieringen av grödor och inkomster, pedagogiska verkstäder, och genom att hjälpa lantbrukarna att ansöka om ekonomiskt bistånd hos regeringen för förverkligandet av jordbruksutvecklande projekt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)