VR from a Learning Perspective

University essay from Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Abstract: Det finns många exempel på att använda teknologi i skolan för att förbättra elevers lärande. En relativt oanvänd teknologi i utbildning är Virtual Reality. De flesta VR applikationer som används i utbildning idag är passiva virtuella studiebesök, där användaren interagerar med applikationen genom att observera den virtuella världen. Detta examensarbete undersöker om interaktiva Virtual Reality applikationer kan ha en positiv effekt på elevers lärande och engagemang, när det kommer till att lära sig grunderna i naturvetenskap. Detta utfördes genom att utveckla en applikation och testa den på högstadieelever. Detta exjobb studerar också hur en Virtual Reality applikation bör utvecklas för att fungera som ett lärandeverktyg. Applikationen lär ut grunderna i elektriska kretsar och designades med en användarcentrerad designprocess och baseras på variationsteori. Ämnet elektriska kretsar valdes baserat på enkäter och en intervju med lärare. En komparativ studie utfördes med två grupper av elever; en grupp som hade en traditionell lektion, och en grupp som använde Virtual Reality applikationen. Båda grupperna testades på vad de hade lärt sig och den andra gruppen svarade på en enkät om deras upplevelse med applikationen. Resultatet från testet visar att eleverna uppskattade användandet av Virtual Reality som lärandeverktyg och att de hade lärt sig av att använda applikationen. På grund av det låga antalet medverkande och att eleverna hade mycket kort tid med applikationen kunde inga konkreta svar ges på huruvida elever lär sig bättre med Virtual Reality. Dock visades det att Virtual Reality har god potential som ett lärandeverktyg på grund av Virtual Realitys uppslukande och interaktiva karaktär.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)