Teaching sustainability in a geographical context

University essay from Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Abstract: Denna studie undersöker de geografiska sammanhang som formar geografilärares idéer och undervisning om hållbar utveckling i grundskolan i Serbien. Syftet är att bidra till förståelse om hur idén om hållbar utveckling tolkas i de lokalt unika förutsättningar som utgör geografilärares geografiska sammanhang. Studien genomfördes som en fältstudie i Serbien, ett samhälle med en modern historia av krig och konflikt samt stora sociala, ekonomiska och miljömässiga problem. Serbien är idag på väg att påbörja förhandlingar om ett medlemskap i den Europeiska Unionen (förhandlingar är planerade att starta i januari 2014). Sju kvalitativa intervjuer gjordes med åtta geografilärare från tre olika städer av varierande storlek i Serbien. Den tidsgeografiska helhetsmodellen utgjorde analysschema och begreppsapparat. Andra teoretiska utgångspunkter om korologi och den intima relationen mellan rum och socialt beteende var viktiga för förståelsen av resultaten. Slutsatserna visar att de faktorer som skapar det geografiska sammanhanget främst är regleringar såsom läroplanen. Också samhälleliga värderingar och sociala förutsättningar är viktiga faktorer för att forma det sammanhang lärare arbetar i. Även externa aktörer som frivilligorganisationer och företag kan påverka undervisningen och i den lokala och nationella miljön finner lärare praktiska exempel - som fall av miljöförstöring - vilka blir utgångspunkter för undervisning. Hållbar utveckling är dock relativt frånvarande i den Serbiska geografiundervisningen som generellt kan betecknas som en faktabaserad normativ miljöundervisning. Detta förklaras i hög grad av frånvaron av hållbar utveckling i den starkt reglerande läroplanen men också med att viktiga resurser som tid och kunskap om hållbar utveckling saknas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)