Gender neutral pattern design for children’s clothing regarding color and motif

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Abstract: Följande studie syftar till att undersöka hur ett genusneutralt mönster för barnkläder skulle kunna se ut med avseende på färg och motiv. Forskning genom design har använts som tillvägagångssätt, varpå olika designförslag tagits fram. För att få inblick i den rådande samhällssituationen inför designprocessen studerades bland annat teorier gällande normer, genus, färg, motiv och form. Genom en kvantitativ pilotstudie, besvarad av 100 personer, undersöktes människors föreställningar gällande färg och motiv i förhållande till kön. Då det inom den akademiska litteraturen fanns luckor kring genusneutralitet genomfördes en förstudie i form av kvalitativa intervjuer med en Art Director, en unisex-designer, två forskare samt en genuspedagog. Syftet med förstudien var att skapa kännedom kring begreppet genusneutralitet och för att skapa ett bredare underlag till designprocessen. Under designprocessen kopplades lärdomar från såväl teorier som pilot- och förstudie in, varpå fyra olika mönster skapades. För att undersöka huruvida skapade mönster kunde ses som genusneutrala genomfördes kvalitativa intervjuer med barn, vuxna, klädbutiker samt en genuspedagog. I värderingsprocessen deltog totalt 30 personer. Resultatet visar att tre av fyra skapade mönster kan ses som genusneutrala, även om ett tenderade att uppfattas som något flickigt och ett annat något pojkigt. Ett av de skapade mönstren upplevdes ej vara neutralt utan uppfattades som pojkigt. Avslutningsvis diskuteras resultatet och studien i stort.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)