Potential för drivning och vägtransport av rundvirke med drivare, enhetslastbärare och terminalsortering

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: För att svenska industrier fortsatt ska vara konkurrenskraftiga på en global marknad är det av stor vikt att försörjningskedjan från skog till industri är så kostnadseffektiv som möjligt. Under senare år har skogsbrukskostnaderna i Sverige ökat i förhållande till konsumentprisindex. För att kunna bryta trenden och kostnadseffektivisera kedjan krävs kanske helt nya försörjningssystem. I denna rapport gjordes en teoretisk analys av vilken potential det finns för två nya system i den svenska rundvirkesförsörjningen genom att jämföra dem med det konventionella systemet och ett system där drivare används. De nya systemen använder sig av enhetslast genom att rundvirke lastas i lastbärare som kan växlas mellan fordon. För det ena av de båda nya systemen antogs att en skotare lastar ett sortiment per last och det lastade sortimentet följer lastbäraren hela vägen till terminal eller industri. För det andra systemet direktlastas lastbäraren vid avverkning. Lasten följer därefter med lastbäraren till terminal där sorteringen sker. Analysen gjordes genom teoretiskt uppbyggda modeller med en mängd ingångsvärden, där flera av dessa förändrades genom känslighetsanalys. Detta gjordes för att ge en spännvidd av realistiska utfall över vilken potential de respektive systemen har. Resultaten visade att det skulle kunna finnas potential för de båda nya systemen, men också för drivarsystemet. Dock visade känslighetsanalysen att traktförutsättningar i hög grad är avgörande för de nya systemens teoretiska potential. Flera av de osäkerheter som simulerats i känslighetsanalysen visar sig också vara avgörande för de respektive systemens teoretiska potential. Att definiera värden för ingångsvariabler till modellerna är därför av vikt för framtida forskning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)