Kvalitetssäkring av inköpta artiklar inom fordonsindustrin: En multipel fallstudie på Scania CV AB och Volkswagen Nutzfahrzeuge AG

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Produktkvalitet och kundnöjdhet har blivit allt viktigare parametrar på grund av en växande global marknad. Den globala marknaden öppnar upp möjligheter för företag att erbjuda produkter världen över och för kunder att välja bland en mängd olika varumärken som uppfyller kundernas krav. Hos företag som har kvalitet som ett kärnvärde ses ofta detta som en konkurrensfördel, vilket innebär att inte bara produkterna måste hålla hög kvalitet utan även andra funktioner inom organisationen som i sin tur påverkar produkterna. Många artiklar hanteras först av inköpsfunktionen innan de används för produktion av slutprodukten. För att kunna leverera förväntad kvalitet till slutkund måste även de inköpta artiklarna möta kundernas kvalitetskrav.

Syftet med denna studie är att öka förståelsen för kvalitetssäkringsprocessen av inköpta artiklar för företag verksamma inom fordonsindustrin, samt att finna potentiella förbättringsområden. En initial studie genomförs på Scania CV AB, Sverige, som är ett företag verksamt inom fordonsindustrin som producerar lastbilar, bussar och marin- och industrimotorer. Ytterligare en fallstudie genomförs på Volkswagen Nutzfahrzeuge AG, Tyskland, som producerar transportbilar. Både Scania CV AB och Volkswagen Nutzfahrzeuge AG är bolag i Volkswagen Group AG som består av ytterligare tio varumärken. Den initiala studien visar att det finns sex större problemområden som påverkar kvalitetssäkringsprocessen av inköpta artiklar. Dessa områden är de anställdas kompetens, leverantörens kompetens, intern ledning och organisation, tidsaspekter, leverantörens inställning till kvalitet och slutligen kommunikation. Genom analyser får kommunikation högst prioritet vilket bidrar till att fortsatta studier koncentreras till intern och extern kommunikation för att kunna finna förbättringsförslag.

Resultatet av studien visar att de studerade fallföretagen värderar kvalitet högt och att de har separata kvalitetsavdelningar inom respektive organisation. Det ger indikationer på att de har en kvalitetskultur, vilket är en förutsättning för att kunna förstå vikten av kvalitet. Att ha ett kvalitetsledningssystem och kvalitetssäkringsprocesser möjliggör ett standardiserat arbetssätt och är ett stöd i kravställningen mot leverantörer. Resultatet ger inga indikationer på vilket typ av system eller process som är mest lämpad. Fortsatta rekommendationer gäller kommunikation och hur detta ständigt kan förbättras. I den första fasen av den föreslagna förbättringscykeln, Planera, är ett antal faktorer viktiga att ta i beaktande. Dessa faktorer är frekvens, riktning, modalitet och innehåll tillsammans med begränsningar som kvalitet, resurser och tid. På detta sätt kan organisationer planera för kommunikation som kan implementeras i Gör-fasen av cykeln. Resultatet visar vidare att en modell för att kategorisera leverantör och artikel kan vara till hjälp för att prioritera kommunikation när det är brist på tid och resurser. Den sista fasen är en kombination av Uppföljning och utvärdering. Detta steg är viktigt för att ständigt förbättra kommunikationen och därför måste resultatet från utvärderingen implementeras i nästa planeringsfas.

Slutliga rekommendationer gäller betydelsen av ett leverantörssamarbete där kommunikation ses som nyckel för att lyckas. Studien visar att det är centralt att sträva mot att ha en relationsstruktur med långsiktig relation och gemensamma aktiviteter mellan leverantör och kund. Klimatet ska vara stöttande där kvalitet är ett av kärnvärdena hos båda företagen. Slutligen bör företag i fordonsindustrin använda sin makt för att säkra kvaliteten på inköpta artiklar, men samtidigt komma ihåg att leverantören har krav och förväntningar som företaget måste respektera för att kunna utveckla en god relation och samarbete.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)