En fallstudie av företagande på Uppsalas landsbygd

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I denna uppsats har jag undersökt vad egenföretagare på landsbygden ser som begränsningar i sitt företagande. Intresset för detta område väcktes under kursen entreprenörskap för landsbygdsutveckling, där Sveriges lantbruksuniversitet gjorde ett samarbete med Uppsala kommun i och med arbetet med deras nya utvecklingsplan. Samarbetet utfördes genom att studenterna höll i ”Landsbygd 2.0” workshops på Uppsalas bygder. Studien utgörs av tre kvalitativa intervjuer med en företagarförening och två egenföretagare. Under intervjuerna framkom det att marknadsföring samt att skapa sig ett nätverk är något som upplevs som svårt. I analysen ser man att företagen använder sig av relationsmarknadsföring då de vill skapa ett värde för kunden och förmedla en bra känsla av företaget till kunden. Man ser också att de har individanpassning för varje kund vilket stärker företagens relationer till sina kunder. Genom att ge sina kunder ett värde bidrar det till att kunden finns kvar och även att nya kunder tillkommer. Företagarföreningen fyller sin roll genom att marknadsföra sina medlemmar och skapa betydande möten för företagare vilket kan hjälpa företagarna med sina begränsningar. I avslutningsdelen diskuteras vidare hur företagarföreningar på landsbygden skulle kunna fylla fler funktioner.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)