Verktygs betydelse för spelutveckling

University essay from Luleå/Department of Computer Science, Electrical and Space Engineering

Abstract: Antalet datorspel som utvecklas har ökat drastiskt över de senaste tio åren vilket även produktionskostnaden för spelutveckling har. Manga spelutvecklare spenderar mycket tid med att skapa intuitiva verktyg för att öka arbetsflödet av spelskapandet. Ett exempel av dessa verktyg är en level editor vars syfte är att skapa innehåll snabbare, lättare och med smärre eller ingen programmeringserfarenhet alls. Hur viktigt är det med verktyg när det kommer till spelutveckling? Vilken positiv inverkan kan verktyg ha på projektet? Vad har verktygens kvalité och komplexitet för effekt? Gör kvalitén och komplexiteten på verktygen någon större skillnad?
I detta arbete analyseras, testas och implementeras olika verktyg för spelutveckling för att finna verktygens vikt i spelproduktionens pipe-line och vad de har för betydelse för den totala produktionskostnaden i ett datorspelsprojekt.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)