Simulering av kombinerade rundvirkestransporter och kartläggning av dess effekter på servicedimensioner

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Genom den rådande utvecklingen inom svensk rundvirkeförsörjning, som går mot större och färre produktionsanläggningar, blir medeltransportavståndet allt längre. Detta ökar behovet av järnvägstransporter av virke och förändrar därmed de andelar som bil- och järnvägstransporter utgör av den totala virkesförsörjningen. Ytterligare påverkan på transportval åstadkoms av varierande järnvägsnät och industriplacering i förhållande till detta. Syftet med denna studie var att utveckla en simuleringsmodell för att kartlägga effekterna av systemkonfiguration och omvärldsfaktorer på leveransprecision, lagernivåer och ledtider i massavedsförsörjning. Metoden som användes var objektorienterad händelsestyrd simulering i kombination med linjärprogrammering. Styrningslogiken som användes baserades på systemstatus och tog beslut om allokering av transportresurser genom justerad schemaläggning av tåg, anpassningar i biltransporternas totala kapacitet samt omstyrning av flöden mellan industrier. Två system användes, baserade på järnvägens struktur för norra respektive södra Sverige. Varje system utsattes för sex olika scenarier varav tre scenarier med ökad andel järnvägstransporter. Scenarierna baserades på störningar i efterfrågan respektive tillgång. För att kartlägga effekterna jämfördes leveransprecision, lagernivåer och ledtider mellan scenarierna. Att modellera en realistisk leveransprecision har varit den huvudsakliga utmaningen då detta är komplext och tidskrävande.Den huvusakliga utmaningen har varit att återskapa en realistisk respons som möjliggör hög månatlig leveransprecision. För grundfallet (utan störningar) låg lagernivåer och ledtider inom typiska intervall. Ledtiderna för bil- och järnvägstransporter var länkade till nivåerna på väglager respektive terminallager. Den generella effekten av ökade järnvägstransporter var en ökad förmåga att parera störningar i efterfrågan. Den mest framträdande skillnaden mellan systemen var att systemet som representerar södra Sverige gav större förmåga att hålla leveransprecisionen inom det önskade intervallet. Den viktigaste slutsatsen med denna studie är att kombinationen av objektorienterad händelsestyrd simulering och linjärprogrammering är en lämplig metod för att undersöka hur olika störningar påverkar virkesförsörjning.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)