Växtkomposition med verksamhetsanknytning, till rabatt i offentlig miljö

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Syftet med studien var att utifrån platsens förutsättningar undersöka hur en rabattkomposition kan representera och spegla en verksamhet. Målsättningen var att skapa tre växtkompositioner som bygger på koncept utifrån verksamheternas innehåll som utvärderas och diskuteras. Den första frågeställningen var: Med vilka växtkaraktärer, växter och kompositionsprinciper kan man gestalta HDK:s entrérabatt för att knyta an till och spegla de tre kandidatprogrammen: Keramikkonst, Textilkonst och Design? Den andra frågeställningen var: hur påverkar de olika växtkompositionerna rabattens funktion och värde? Metoderna som använts för att behandla syfte och frågor har varit: platsstudie, litteraturstudie och designprocess. Platsstudien beskrev platsen och litteraturstudien beskrev ämnet växtkomposition samt pressenterade verksamhetens innehåll med de olika programmen. Dessa studier har stått som grund för designprocessen där resultaten arbetats fram. Ett koncept bestående av några nyckelord beskriver programmen som speglas med växtkaraktärer och komposition. Programmen har därefter pressenterats i varsitt gestaltningsförslag där växter och komposition beskrivs med en växtförteckning, illustrationsplan, vyer och årstidsdynamik. Här beskrivs även rabattens funktion och värde. I keramikkonsten framträdde rumsligheten som en viktig aspekt där växter med sluten yta och arkitektonisk tydlighet var framträdande. I textilkonstens gestaltning betonades växternas sammanvävande egenskaper och olika färgspektrum. Designprogrammet avspeglades med tydliga och enkla former och växtkaraktärer där växter placerats inom avgränsade ytor som i ett mönster. I den avslutande diskussionen reflekteras resultaten, metoder och slutsatser. Diskussionen visar på val som gjorts i arbetet och lett fram till det slutliga resultatet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)